Výzkum TALIS 2024, který sleduje pracovní podmínky pedagogů ve více než šedesáti zemích, ukázal, že spokojenost českých učitelů roste. Se svými pracovními podmínkami je spokojeno osmdesát čtyři procent učitelů a téměř polovina z nich hodnotí pozitivně i své finanční ohodnocení. V roce 2018 to přitom dokázalo říct jen něco přes čtvrtinu z nich.
Přes zlepšení situace však učitelé cítí nedostatek společenského uznání. Pouze přibližně pětina z nich má pocit, že si společnost jejich práce váží, a jen patnáct procent uvádí, že cítí podporu od politiků. Profese také přestává přitahovat mladé – jen necelá polovina začínajících učitelů ji označila za svou první volbu povolání. Ti navíc čelí většímu stresu i problémům s kázní žáků, zatímco zkušení pedagogové upozorňují hlavně na přebujelou administrativu.
Pozitivní zprávou je, že čeští učitelé patří v Evropě k lídrům v práci s umělou inteligencí. Vzdělávání v této oblasti absolvovalo padesát čtyři procent z nich, což je výrazně více než evropský průměr třicet procent. Pedagogové vnímají digitální nástroje jako přínosné, zároveň však upozorňují na nutnost prevence jejich zneužívání žáky.
Ministr školství Mikuláš Bek ocenil vysokou úroveň českých učitelů v digitálních kompetencích a zdůraznil potřebu další podpory jejich profesního rozvoje. Česká školní inspekce i ministerstvo plánují rozšířit mentoring pro začínající pedagogy, snížit administrativní zátěž a posílit kariérní řád v souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR 2030+.
Do šetření TALIS 2024 se v České republice zapojilo více než 7 000 učitelů a 368 škol. Výsledky podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala potvrzují, že čeští učitelé jsou motivovaní a technologicky napřed, ale potřebují větší uznání, které by pomohlo přilákat do školství novou generaci.