Evropská unie připravuje další návrh na emisní povolenky, které by tentokrát výrazně ovlivnily leteckou dopravu. Navrhuje zdanění kondenzační stopy, což v praxi bude znamenat, že se letadla budou muset vyhýbat místům, kde by po jejich letu na oboze dlouho zůstávala bílá čára. Ta podle předkladatelů návrhu výrazně přispívá ke globálnímu oteplování, protože je srovnatelná s emisemi oxidu uhličitého.
Problém je v tom, když se emise z letadel včetně jejich pevných částic spojí s vodní párou. Pak dokonce bílé čáry mohou vytvářet umělé mraky, které zadržují teplo před únikem do vesmíru. Kritici návrhu upozorňují, že spojitost mezi kondenzační stopou a negativním vlivem na ekologii prokázaná není.
Návrh se nelíbí ani leteckým společnostem, které proti němu vznášejí protesty. Podle nich by letadla musela létat delšími trasami, což by způsobilo i větší spotřebu paliva. V rámci emisních povolenek by pak letecké společnosti platili za více emisí CO2, ale i za kondenzační stopy.
Evropští úředníci tvrdí, že s novými emisními povolenkami by byl vytvořen takový systém, který by letecké společnosti motivoval k hledání nových tras i za cenu zpožďování linek a zpomalení celosvětového provozu.