Ocel se podílí na 16 až 30 procentech emisí při výrobě auta. Studie organizace Transport & Environment ukazuje, že právě zde se rozhoduje o budoucnosti zelené transformace. Volvo je lídrem v zavádění takzvané zelené oceli vyráběné z obnovitelných zdrojů místo uhlí, díky čemuž si vysloužilo první místo v žebříčku pokroku automobilek.
Analýza hodnotila tři oblasti: transparentnost, cíle v oblasti nízkoemisní a recyklované oceli a uzavřené smlouvy na dodávky oceli s téměř nulovými emisemi. Volvo má v těchto kategoriích nejambicióznější cíle a už podepsalo několik závazných kontraktů. Hned za ním následuje Mercedes, třetí až páté místo obsadily Tesla, General Motors a Ford.
Ještě v roce 2023 měly dvě třetiny automobilek nulové výsledky v dekarbonizaci oceli. Dnes je to už méně než třetina, což ukazuje na viditelný posun. Evropské automobilky však podle odborníků musí dál tlačit na čistší dodavatelské řetězce, pokud chtějí zůstat konkurenceschopné v době rychlé elektrifikace.
Evropský sektor automobilů spotřebuje 17 procent celkové poptávky po oceli, v Německu a USA dokonce čtvrtinu. Jeho vliv na vznikající trh se zelenou ocelí je tedy zásadní. T&E proto vyzývá Evropskou komisi, aby od roku 2030 zavedla povinný podíl 40 procent zelené oceli v nových autech, s postupným navýšením na 75 procent v roce 2035 a 100 procent v roce 2040.