Reforma se rozběhne postupně – povinná bude pro první a šesté ročníky od září 2027. Už letos se do ní zapojilo několik pilotních škol.
Odborníci se shodují, že změna bude přínosná, cílem bude omezit množství učiva a posílit praktické dovednosti, kritické myšlení a spolupráci v týmu. Děti se mají učit míň faktů nazpaměť a víc chápat souvislosti. Nové osnovy propojí předměty tak, aby žáci znalosti uměli promítat do běžného života.
Podle ministra školství není cílem přidávat nové předměty, ale proměnit způsob v učení. Důraz bude na porozumění, souvislosti a schopnost použít vědomosti v praxi.
Součástí změn bude také větší podpora pro učitele a žáky. Do škol přibydou asistenti pedagoga, speciální pedagogové, logopedi i psychologové, aby se výuka líp přizpůsobila potřebám jednotlivých dětí.
Nové pojetí dává školám větší volnost při tvorbě vzdělávacích plánů. Budou si moci samy zvolit, jakým způsobem učivo propojí, a tím reagovat na zájmy žáků i regionální podmínky.
Podobné přístupy existují už roky například ve Finsku nebo Estonsku, kde se klade důraz na projektovou výuku, kreativitu a schopnost spolupracovat.
Ministerstvo školství věří, že nová koncepce připraví děti líp na život v digitálním světě – srozumitelněji, praktičtěji a s větším důrazem na osobnostní rozvoj než dosavadní výuka.