Letos chce v Česku strávit dovolenou 65 procent lidí, což je o čtyři procentní body více než loni. Podle průzkumu CzechTourism Češi nejčastěji zamíří do Jihočeského, Jihomoravského nebo Středočeského kraje, kde průměrný pobyt trvá devět dní a za osobu utratí téměř deset tisíc korun. Zvýšený zájem je i o místní gastronomii, kterou při cestování ochutnává až 77 procent turistů.
Průměrná délka dovolené se mírně zkrátila z deseti na devět dní, ale lidé chtějí prožít co nejvíce zážitků. Téměř polovina plánuje poznávat nová místa, zatímco čtvrtina se vrací na známé lokality. Češi na dovolenou vyrážejí především s rodinou nebo partnerem a preferují cestu autem. Nejčastější ubytování jsou penziony, jejichž výběr ovlivňuje cena, zkušenosti a lokalita.
Aktivní odpočinek zůstává oblíbený – lidé rádi chodí na turistiku, procházky či se věnují vodním sportům a cyklistice. Zároveň se zvyšuje zájem o regionální kuchyni, především mezi mladšími a vysokoškolsky vzdělanými lidmi. Právě kvalitní jídlo a podpora lokálních producentů je podle ředitele CzechTourism Františka Reismüllera jedním z hlavních lákadel tuzemské turistiky.
Češi plánují utratit nejvíce za ubytování a stravování, zbylé náklady směřují na vstupy, zážitky a dopravu. Mezi nejoblíbenější oblasti patří Jižní Čechy, Jihomoravsko a Středočeský kraj, kde je během léta stabilní obsazenost ubytovacích zařízení. Výrazný nárůst cen ubytování je patrný zejména během velkých akcí, například šampionátu Moto GP v Brně.
Zahraniční dovolená letos ztrácí na atraktivitě, hlavně kvůli finančním důvodům a touze po pohodlí domácích regionů. Digitální nástroje jako portál Kudy z nudy či aplikace Mapy.cz jsou pro Čechy nepostradatelnými pomocníky při plánování výletů a dovolených, což potvrzuje i stále rostoucí počet uživatelů těchto služeb.