Povinné ručení chrání všechny účastníky silničního provozu. Pokud řidič způsobí nehodu, pojišťovna uhradí škody na zdraví i majetku ostatních. Kdo pojistku nemá, platí všechno sám a částky se často pohybují v milionech.
Zákon proto jasně ukládá, že pojištění zajistit provozovatel vozidla musí. Od letošního dubna se navíc zpřesnila pravidla a říjnová novela přidala další novinku, a to, že pojistka začíná platit až ve chvíli, kdy pojišťovna skutečně obdrží platbu. Mnoho lidí si sjedná pojištění o víkendu, ale platba dorazí až v pondělí. Pokud se v mezičase stane nehoda, pojištění neplatí. Řidič tak zůstává bez ochrany, i když má uzavřenou smlouvu.
Zmizela také povinnost nosit zelenou kartu u sebe, policie si platnost pojištění kontroluje elektronicky. Kdo pojistku nemá, riskuje pokutu až tři tisíce korun.
Pokud je auto bez pojištění víc než 30 dní, situace se výrazně komplikuje. Česká kancelář pojistitelů, která se stará o informační středisko pro poškozené a data o pojištěných vozidlech předává státním orgánům, zašle informaci na registr vozidel. Ten bude požadovat vyřazení auta z provozu. To znamená, že majitel musí vrátit registrační značky, jinak riskuje další pokutu až 50 tisíc.
Každý den bez pojištění navíc znamená dluh vůči Garančnímu fondu České kanceláře pojistitelů. Ta si za nepojištěné období účtuje denní příspěvky podle typu vozu. Třeba u běžného auta s motorem 1,6 litru jde o 47 korun. Za rok to je přes 70 tisíc.
Nejhorší scénář ale nastává při nehodě. Garanční fond sice odškodní poškozené, ale viníkovi následně vystaví účet. K tomu se připočítává škoda, všechny dlužné příspěvky a pokuty.