Vysokorychlostní váhy v posledních letech často nefungovaly. Kvůli přetížení náklaďáků tak stát v letech 2019 až 2023 vynaložil na opravu a údržbu dálnic a silnic I. třídy více než 73 miliard korun zbytečně.
V současnosti je v Česku sedm vysokorychlostních vah, které však 60 procent času neplní svou funkci. Můžou za to technické problémy i to, že podle Nejvyššího kontrolního úřadu Ministerstvo dopravy nevytvořilo podmínky pro jejich plnohodnotný provoz.
Kontrolní vážení se v Česku zavedlo v roce 2000. Od roku 2010 jsou v provozu automatické vysokorychlostní váhy. Ty například od roku 2020 do loňska zaznamenaly půl milionu přetížených vozů. Jenže k řešení předalo Ředitelství silnic a dálnic úřadům jen 289 tisíc případů. Problém je například s vážením na dálnici D5, kde se v roce 2020 stalo 51 000 deliktů, ale ani jeden nikdo neřešil. Ve stejném roce bylo na D35 stalo 41 tisíc takových případů, řešilo se jich pouze 428.
„V řešení problému poškozování českých dálnic přetíženými kamiony Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ani za čtvrt století příliš nepokročily. Systém zkrátka nebyl nastaven tak, aby byl účinný. Z kapes daňových poplatníků tak zbytečně odcházejí miliardy korun na opravy škod, které vůbec nemusely vzniknout,“ uvedl Jan Kinšt, který kontrolu vedl.