Z listopadu se stalo období slev, které v Česku nemá konce. Black Friday už dávno není jeden den, ale nekonečný proud akcí a marketingových triků. Obchody soupeří o pozornost zákazníků, slibují výhodné nákupy a předhánějí se ve výši slev. Reklamy zaplavují sociální sítě i televizi, a kdo chce odolat, musí mít silnou vůli.
Jenže za zářícími cenovkami se často skrývá past. Analýzy ukazují, že reálné slevy bývají mnohem nižší, než obchodníci tvrdí. Mnohé e-shopy uměle navýší cenu těsně před akcí, aby sleva působila větší. Jiné nabízejí levnější varianty výrobků, které mimo Black Friday vůbec nemají.
Spotřebitelské organizace proto varují, ať se zákazníci nenechávají unést. Srovnávače cen, recenze a ověřené e-shopy jsou jistější než blikající bannery s odpočtem do půlnoci. Každoročně se totiž v tomto období objevují i falešné obchody, které po zaplacení zboží vůbec nedodají.
Touha ušetřit navíc paradoxně často přeroste ve zbytečné utrácení. Lidé kupují věci, které nepotřebují a někdy si na ně musejí dokonce půjčit. Včasné a výhodné nakupování vánočních dárků se tak může snadno změnit v dlouhodobé finanční problémy.