středa 30. července 2025

Shein pod palbou: Spotřebitelé viní čínského giganta z manipulace

Evropská spotřebitelská organizace BEUC podala stížnost na čínský e-shop Shein kvůli klamavým praktikám. Firma má podle ní manipulovat uživatele, aby nakupovali víc, než chtějí. Případ může ovlivnit budoucnost online nakupování v celé EU.

Shein

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Shein má uživatele nutit k nákupům pomocí lákavých hlášek jako „jen 3 kusy skladem“ nebo „sleva končí za 5 minut“. Podle BEUC jde o manipulaci pomocí tzv. „dark patterns“ – designových triků, které klamou nebo vyvolávají pocit viny. Mezi ně patří i nejasná tlačítka, nucená registrace či skrývání negativních recenzí.

Evropská komise firmu už dříve upozornila na porušení pravidel ochrany spotřebitele. Nynější stížnost může přispět k přísnější regulaci online obchodu. Zároveň Shein čelí vyšetřování kvůli algoritmům doporučujícím produkty a možnému prodeji nebezpečného zboží.

Podobné praktiky používají i další módní značky jako H&M nebo Zara. BEUC ale tvrdí, že Shein jde nejdál. Případ tak může mít dopad na celou e-commerce scénu v Evropě.

Autor: Šimon Mitro

Související

vapování
Zahraniční Zdraví

Evropští teenageři raději vapují, než pijí alkohol

elektrobus
Ekonomika Elektromobily

EU i Česko hlásí rekordní nárůst prodeje elektrobusů. Dominuje Ostravsko

Kč
Ekonomika

Americká cla brzdí českou ekonomiku. Dopad ale nemusí být fatální

solární panely
Ekonomika Zelená energie

Evropa jede na slunce. Solární energie poprvé předstihla jádro i uhlí