Studenty nejvíc zajímá sexualita v online prostoru a komunikace ve vztazích. „Vyučující jsou často zástupci generace Z, kteří učí sexuální výchovu i několik let. To přináší přirozeně otevřenější přístup a větší porozumění tématu. Zároveň se do popředí dostává duševní zdraví a jeho propojení se sexualitou, což začíná být výrazným trendem,“ uvedl Lukáš Rychetský, ředitel Projekt Lajfr, který poskytuje kurzy sexuální výchovy a preventivní programy.
Odborníci se shodují, že při sexuálním vzdělávání by se měly využívat modely, pomůcky a další interaktivní prvky. „V současné době proto vyučujícím poskytujeme edukační balíčky, které obsahují kromě vzdělávacích materiálů i demonstrační sady pomůcek včetně kondomů a různých menstruačních potřeb,“ popsala odbornice na zdravou sexualitu Lucie Slováčková.
Podle statistik mají školy zájem o externí kurzy sexuální výchovy, zároveň ale vzrůstá poptávka po vzdělávacích a tréninkových kurzech pro samotné učitele. Historicky nejsilnější je však vlastní iniciativa mladých lidí. „Často právě studenti sami iniciují, aby se sexuální témata ve škole otevřela, což potvrzují i sami učitelé i ředitelé škol,“ potvrdil Rychetský.
Mladí lidé se nejvíc zajímají o online seznamování, první sex, souhlas a komunikace ve vztazích. Vzhledem k tomu, že se studenti častěji seznamují online, hlavním tématem je sexualita v online prostoru. „Zatímco dřív jsme s deváťáky mluvili hlavně o tom, na co si dát pozor při prvním sexu, dnes se mnohem víc zaměřujeme na bezpečné chování v online prostoru – zejména na sexting, souhlas a sdílení intimního obsahu,“ upřesnil Rychetský s tím, že velké místo má ve výuce i duševní zdraví – jak zvládat tlak, odmítnutí nebo nejistotu. „Studenti často říkají, že jim chybí právě dovednost otevřeně komunikovat o vztazích, pocitech a hranicích,“ doplnil.