úterý 17. června 2025

Reklamní fiasko století. Před 40 lety změnila Coca-Cola chuť

Před 40 lety se Coca-Cola pokusila o revoluci. Změnila recept své ikonické limonády a vyvolala tím největší spotřebitelskou vzpouru v dějinách reklamy.

New Coke alias Coca-Cola s upravenou sladší recepturou

New Coke alias Coca-Cola s upravenou sladší recepturou
Zdroj: Flickr

  • New Coke alias Coca-Cola s upravenou sladší recepturou
  • Zdroj: Flickr

Dne 23. dubna 1985 oznámila společnost Coca-Cola šokující změnu – po téměř století upravila recepturu svého nejslavnějšího nápoje. Cílem bylo zastavit rostoucí popularitu konkurenční Pepsi a dodat značce novou energii. Slepé testy ukazovaly, že lidem nová, sladší varianta chutná víc než ta původní i než Pepsi.

Realita však dopadla zcela jinak. Spotřebitelé reagovali s nevídanou silou. Denně volalo na centrálu Coca-Coly až 8 000 rozhořčených zákazníků a firma obdržela přes 40 000 dopisů.

Tlak veřejnosti přiměl firmu rychle couvnout. Už 11. července 1985 – pouhých 79 dní po uvedení New Coke – se na trh vrátila původní receptura pod názvem Coca-Cola Classic. A ta si okamžitě znovu vydobyla svou pozici jedničky mezi kolovými nápoji.

Autor: Šimon Mitro

Související

Kofola
Ekonomika

Kofola navzdory cukrové dani roste. Salaterie i bylinky táhnou

Kostel v Charlestonu, kde došlo před 10 lety k masové střelbě.
Zahraniční Výročí

Masakr v charlestonském kostele otřásl před deseti lety Amerikou

Socha svobody
Zahraniční Výročí

Socha svobody dorazila do Ameriky před 140 lety

ptr kaplan 001
Hudba

Kytara je nástroj, který nenapodobíš. Mistr Rokenrol se velké slávy nedočkal