neděle 19. října 2025

Plug-in hybridy znečišťují téměř stejně jako benzínová auta, ukazují data EU

Podle nové analýzy vypouštějí hybridní vozy jen o pětinu méně emisí než běžné spalovací automobily. V reálném provozu přitom spotřebují více paliva, než výrobci přiznávají, a řidiče ročně stojí navíc kolem 500 eur, to je přes 12 tisíc korun.

Plug-in hybrid

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Evropská data z více než 127 tisíc vozidel ukazují, že plug-in hybridy (PHEV) zdaleka nejsou tak ekologické, jak automobilky tvrdí. V praxi vypouštějí v průměru 135 gramů oxidu uhličitého na kilometr, zatímco oficiální testy uvádějí pětkrát méně. Běžné benzínové a naftové vozy produkují 166 gramů na kilometr.

Podle agentury T&E je problém v tom, že i při jízdě na elektřinu musí hybridní motor často spalovat palivo – průměrně tři litry na sto kilometrů. Na zhruba třetině ujeté vzdálenosti se proto zapojuje spalovací motor, což znamená až 68 gramů emisí i v takzvaném elektrickém režimu.

Řidiči tak zaplatí nejen víc za palivo, ale i za samotný vůz. Průměrná cena plug-in hybridu v Německu, Francii a Británii činí v přepočtu 1,352 milionu, tedy o 364 tisíc korun víc než u čistě elektrických aut.

„Plug-in hybridy jsou jedním z největších podvodů automobilové historie,“ uvedl Lucien Mathieu z organizace T&E. „I po deseti letech vypouštějí téměř stejné množství emisí jako benzínová auta.“

Podle studie se navíc rozdíl mezi oficiálními a skutečnými emisemi zvyšuje s rostoucí velikostí baterií. Například modely Mercedes-Benz mají v reálném provozu až pětinásobně vyšší hodnoty, než udává výrobce.

Evropské automobilky nyní tlačí na Brusel, aby mohly hybridy prodávat i po roce 2035, kdy má skončit éra vozů se spalovacím motorem. Odborníci ale varují, že by to podkopalo přechod na skutečně bezemisní dopravu a zpomalilo investice do čistých technologií.

Autor: Šimon Mitro

Související

rozvod
Zahraniční Vztahy

Rozvodů v USA ubývá. Přesto se s nimi setkala třetina Američanů

biopalivo
Zahraniční

Biopaliva škodí klimatu víc než ropa, ukazuje studie

Špindlerův_Mlýn,_horní_most_(02)
Domácí

V říjnu se Bílý most znovu otevře. Ve Špindlerově Mlýně finišuje jeho oprava

Volvo
Ekonomika Auta

Volvo sází na zelenou ocel. Automobilky tlačí na čistší výrobu