Evropská data z více než 127 tisíc vozidel ukazují, že plug-in hybridy (PHEV) zdaleka nejsou tak ekologické, jak automobilky tvrdí. V praxi vypouštějí v průměru 135 gramů oxidu uhličitého na kilometr, zatímco oficiální testy uvádějí pětkrát méně. Běžné benzínové a naftové vozy produkují 166 gramů na kilometr.
Podle agentury T&E je problém v tom, že i při jízdě na elektřinu musí hybridní motor často spalovat palivo – průměrně tři litry na sto kilometrů. Na zhruba třetině ujeté vzdálenosti se proto zapojuje spalovací motor, což znamená až 68 gramů emisí i v takzvaném elektrickém režimu.
Řidiči tak zaplatí nejen víc za palivo, ale i za samotný vůz. Průměrná cena plug-in hybridu v Německu, Francii a Británii činí v přepočtu 1,352 milionu, tedy o 364 tisíc korun víc než u čistě elektrických aut.
„Plug-in hybridy jsou jedním z největších podvodů automobilové historie,“ uvedl Lucien Mathieu z organizace T&E. „I po deseti letech vypouštějí téměř stejné množství emisí jako benzínová auta.“
Podle studie se navíc rozdíl mezi oficiálními a skutečnými emisemi zvyšuje s rostoucí velikostí baterií. Například modely Mercedes-Benz mají v reálném provozu až pětinásobně vyšší hodnoty, než udává výrobce.
Evropské automobilky nyní tlačí na Brusel, aby mohly hybridy prodávat i po roce 2035, kdy má skončit éra vozů se spalovacím motorem. Odborníci ale varují, že by to podkopalo přechod na skutečně bezemisní dopravu a zpomalilo investice do čistých technologií.