Úsek je součástí budovaného spojení z centra hlavního města na letiště Václava Havla a do Kladna.
Nádraží v Bubnech bude od soboty sloužit cestujícím do Kralup nad Vltavou a dále do Ústí nad Labem, vlaky z Masarykova nádraží do Kladna ho pak budou využívat od pondělí. Navýšení kapacity modernizované tratě umožní zavést víc spojů. „Bubenské nádraží se stává základním kamenem nové čtvrti, která zde v příštích letech vznikne. Železnice tak znovu plní svou historickou roli, kdy je impulsem k rozvoji širokého okolí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Prakticky celý zmodernizovaný úsek – bezmála kilometr tratě – je postavený na pilířích. Průchozí estakády nahradily železniční náspy, které oblast desetiletí rozdělovaly. To umožnilo zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici a také propojit horní a spodní část Holešovic novou ulicí Nicholase Wintona.
Vlaky v Bubnech také poprvé v Česku vjíždějí přímo do interiéru nádražní budovy. Ta má rozměry 250 na 50 metrů a také stojí na pilířích. Díky tomu mohl pod nástupišti vzniknout prostor s víc než desítkou komerčních jednotek. Ty se budou otevírat postupně v následujících měsících.
K vlakům se cestující dostanou po eskalátorech nebo výtahy, na nástupištích jsou skleněné čekárny, vnitřek nádraží oživují stromy s automatickou závlahou.
„Kdybych měl najít jedno slovo, které tento projekt popisuje, tak je to velkorysost. Byla to stavba mimořádně náročná jak technicky, tak organizačně,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a pokračuje: „Pomohl nám i konstruktivní přístup místních obyvatel, se kterými se podařilo najít shodu na některých detailech. I díky tomu mohla stavba probíhat plynule a bez zbytečných zdržení.“
Modernizovaný úsek končí v nové zastávce na Výstavišti. Přístup na nástupiště tam zajišťují kromě schodů také výtahy. Nad kolejemi tratě do Kladna vede lávka, která zlepšila přístup z Letné do Stromovky. Celkové náklady stavby přesáhly 5,6 miliardy korun.
Modernizace trati mezi Bubny a Výstavištěm je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno. Hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu, naplno běží rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží. Vlaky už navíc jezdí po modernizovaném úseku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce pak začne hledat stavbaře pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy bychom až na Letiště Václava Havla měli vlakem dorazit okolo roku 2030.