čtvrtek 18. září 2025

Nové dálnice po roce 2050? Studie už má zelenou

Ministerstvo dopravy posunulo dál vizi budoucnosti české dálniční sítě.

Mapa rozvoje české dálniční sítě

Mapa rozvoje české dálniční sítě
Zdroj: MDČR

  • Mapa rozvoje české dálniční sítě
  • Zdroj: MDČR

Ministerstvo dopravy představilo odvážnou vizi, jak by mohla dálniční síť v Česku vypadat po roce 2050. Centrální komise schválila strategickou studii, která mapuje možnosti dalšího rozvoje infrastruktury po dokončení základní dálniční sítě kolem roku 2033. Cílem je propojit kraje efektivněji, odlehčit přetíženým uzlům v Praze a Brně a nabídnout nové alternativní trasy.

Studie navrhuje čtyři hlavní nové dálniční koridory v celkové délce 540 kilometrů, mezi nimi například středočeský okruh kolem Prahy, trasy Plzeň–Jihlava nebo spojení Jihlavy s Chlumcem nad Cidlinou. Další navrhované trasy by měly propojit Mladou Boleslav s Jičínem, Podorlicko s dálnicí D11 nebo jižní okraj Brna mimo současné přetížené křižovatky.

Náklady na výstavbu hlavních tras se odhadují na 320 miliard korun, vedlejších pak na dalších 40 miliard (v cenách k roku 2021). Ministerstvo teď připraví prioritizaci jednotlivých projektů, na kterou naváže detailní plánování a veřejná debata s kraji a obcemi.

Autor: Šimon Mitro

Související

Nové Mlýny
Domácí

D52 překoná Nové Mlýny po násypu, ne po estakádě

železniční most Výtoň.JPG.jpg
Domácí

Výtoňský most se bourat nebude. Kapacitu železnice zvýší třetí kolej

Špindlerův_Mlýn,_horní_most_(02)
Domácí

V říjnu se Bílý most znovu otevře. Ve Špindlerově Mlýně finišuje jeho oprava

Hlavní nádraží
Domácí

Praha má plán na snižování hluku, návrhy k němu může podávat veřejnost