Vybudování samostatného násypu, který bude kopírovat silnici I/52, je také technicky výhodnější varianta. Technické řešení už schválila Centrální komise ministerstva dopravy.
„Dostavba dálnice D52 z Brna do Vídně se konečně rozbíhá. Všichni víme, že se tato dálnice stala smutným symbolem toho, jak stát donedávna nedokázal pohnout s klíčovými dopravními stavbami. A to teď měníme. Obrovskou změnu pocítí všichni ti, které trápí nekonečné kolony při cestách k Jadranu, za prací za hranice nebo i v rámci cestování po jižní Moravě. Těm všem se cesta zkrátí o půl hodiny, bude výrazně plynulejší a samozřejmě bezpečnější. Jde o důležitý krok vpřed pro rozvoj infrastruktury celé naší země,“ řekl předseda vlády Petr Fiala.
Úsek z Pohořelic ke státním hranicím s Rakouskem je ve stadiu přípravy s předpokládaným termínem prací v letech 2027 až 2031. Úsek měří 23,1 kilometru.
„Vybraná varianta samostatného násypu nejen že technicky odpovídá potřebám projektu, ale zároveň minimalizuje negativní vlivy na okolní krajinu a vodní ekosystémy. Realizace této stavby zlepší spojení mezi Brnem a Vídní a zároveň přispěje k lepší dopravní dostupnosti celého regionu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Dálnice D52 spojuje dálnici D1 s Pohořelicemi, Mikulovem a Rakouskem. Trasa měří 44,379 kilometru. V provozu je zatím úsek z Brna do Pohořelic. Zbývající by měly vzniknout mezi lety 2027 až 2032.
„Předpokládané náklady na úsek Nové Mlýny – státní hranice jsou 4,1 miliardy bez DPH, na úsek Pohořelice – Nové Mlýny 2,5 miliardy bez DPH. Náklady na dálniční úsek, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny, vyplynou z aktuálně zvolené technologie,“ dodává generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Po dokončení se dálnice D52 stane důležitou součástí evropského koridoru Baltské moře – Jadran a posílí dopravní i hospodářské vazby mezi Českou republikou a Rakouskem. Hlavním účelem je propojení D52 s plánovanou dálnicí A5 na hraničním přechodu Mikulov–Drasenhofen.