V první fázi Správa železnic zprovoznila dvě koleje v přímém směru. Po odtěžení kontaminované zeminy pod tratí dělníci přibližně na 300metrovém úseku položili nový železniční spodek a svršek, instalovali provizorní stožáry trakčního vedení a troleje a obnovili zabezpečovací zařízení trati.
„Práce skončily o víkendu, od nedělního odpoledne tak mohly zprovozněnou trať využít první vlaky. Kompletní obnova stanice včetně výhybek potom proběhne v podzimních měsících. Náklady na první část oprav jsou přibližně 23 milionů korun, podzimní etapa vyjde podle plánů přibližně na 90 milionů,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V lokalitě pokračují sanační práce.
V oblasti platí do 26. června 2025 stav nebezpečí. Česká inspekce životního prostředí navrhla hejtmanovi Olomouckého kraje prodloužit jej o další měsíc. Do odvolání je stále zakázaný vstup a pohyb lidí v bezprostředním okolí havárie a vodní nádrže.
U Hustopečí se stala největší katastrofa svého druhu na světě
Rozsah požáru, který vypukl po vykolejení vlaku 28. února, byl tak velký, že bylo nutné vyhlásit zvláštní stupeň poplachu. Oheň zasáhl 15 ze 17 vozů. Jedni z prvních byli u nehody hasiči Správy železnic, kteří zásah popisují jako jeden z nejnáročnějších v historii sboru. Nebezpečí vyplývalo především z extrémní hořlavosti a toxicity benzenu. Hasiči proto museli pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla. Celkem se u zásahu vystřídalo téměř 450 hasičů Správy železnic. Vyšetřováním příčin nehody se zabývá Drážní inspekce. Podle odhadu sanační společnosti uniklo do životního prostředí v důsledku havárie 250 tun benzenu.
„Bezprostředně po havárii se nám podařilo stabilizovat situaci, uzavřít ohnisko znečištění štětovou stěnou a vytvořit izolovanou oblast, kde se podařilo zachytit přes 98 procent uniklého benzenu. Odtěžila se část kontaminované strusky a zeminy z kolejiště. Sanace kontaminovaných zemin bude součástí dalšího postupu. Teď je prioritou sanačních prací odstranit volnou fázi benzenu na hladině podzemní vody, která tvoří největší podíl benzenu v lokalitě. Následovat bude čištění podzemní vody obsahující rozpuštěnou formu benzenu. Začal také zkušební provoz speciálních filtrů s aktivním uhlím, které umožní čerpání kontaminované podzemní vody ve velkém objemu,“ shrnuje ministr životního prostředí Petr Hladík a dodává: „Za hodinu zvládnou filtry s uhlím vyčistit zhruba 21 metrů krychlových kontaminované vody. Podle odhadu sanační společnosti se odvezlo k likvidaci asi 95 tun benzenu a více než 4 000 kubíků odpadní vody. Od zahájení provozu prošlo celkem přes sanační technologii více než tisíc kubíků kontaminované vody.“
„Havárie se z pohledu vlivu na životní prostředí stala snad na tom nejhorším místě – na propustném štěrkopískovém podloží a 30 metrů od vodní nádrže. Díky společnému zásahu unikla z více než tisíce tun benzenu mimo místo havárie méně než tři procenta nebezpečné látky, přičemž dopady na okolní prostředí byly minimální. Z unikátních řešení, která se použila pro záchranu životního prostředí, se od České republiky bude v budoucnu učit celý svět,“ říká ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.