Podle dat EU MRV stouply emise hlavně kvůli delším trasám přes Indický oceán, které nahradily narušené cesty Rudým mořem. Největší nárůst zaznamenaly kontejnerové lodě – o čtyřicet šest procent. Důvodem bylo prodloužení průměrné trasy o osmnáct procent a mírné zvýšení rychlosti plavby. Každé jedno procento navíc v rychlosti přitom zvyšuje emise až trojnásobně.
Podle odbornice Agathe Peigney z T&E ukazuje rekordní znečištění, že i pokles obchodu nemusí znamenat pokles emisí. „Nedostatečná globální dohoda o emisích činí evropský systém ETS důležitějším než kdy dřív,“ uvedla.
Systém obchodování s emisními povolenkami pro lodní dopravu funguje téměř dva roky a dosáhl už devadesát devět procent dodržování. Chystaná revize má rozšířit systém i na menší plavidla, aby všechny lodní společnosti platily za svůj podíl na znečištění. Největším znečišťovatelem zůstává společnost MSC s 15,6 milionu tun CO₂.
Navzdory rozvoji obnovitelných zdrojů se pětina všech emisí stále týká přepravy fosilních paliv. Emise z přepravy ropy se vrátily na úroveň roku 2019. „Doprava fosilních paliv je dvojí klimatickou ranou. Konec jejich používání by snížil pětinu emisí, ale pro zbytek bude nutné zefektivnění a přechod na paliva z vodíku,“ uzavírá Peigney.