úterý 11. listopadu 2025

Lodní doprava v EU vypustila rekordní množství emisí

Emise z evropské lodní dopravy dosáhly v roce 2024 nejvyšší úrovně od začátku jejich sledování. Přestože námořní obchod mírně klesl, lodě vypustily o třináct procent více CO₂ než rok předtím, ukazuje analýza organizace Transport & Environment.

nákladní loď

Ilustrační foto.
Zdroj: Pexels / Miguel Cuenca

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pexels / Miguel Cuenca

Podle dat EU MRV stouply emise hlavně kvůli delším trasám přes Indický oceán, které nahradily narušené cesty Rudým mořem. Největší nárůst zaznamenaly kontejnerové lodě – o čtyřicet šest procent. Důvodem bylo prodloužení průměrné trasy o osmnáct procent a mírné zvýšení rychlosti plavby. Každé jedno procento navíc v rychlosti přitom zvyšuje emise až trojnásobně.

Podle odbornice Agathe Peigney z T&E ukazuje rekordní znečištění, že i pokles obchodu nemusí znamenat pokles emisí. „Nedostatečná globální dohoda o emisích činí evropský systém ETS důležitějším než kdy dřív,“ uvedla.

Systém obchodování s emisními povolenkami pro lodní dopravu funguje téměř dva roky a dosáhl už devadesát devět procent dodržování. Chystaná revize má rozšířit systém i na menší plavidla, aby všechny lodní společnosti platily za svůj podíl na znečištění. Největším znečišťovatelem zůstává společnost MSC s 15,6 milionu tun CO₂.

Navzdory rozvoji obnovitelných zdrojů se pětina všech emisí stále týká přepravy fosilních paliv. Emise z přepravy ropy se vrátily na úroveň roku 2019. „Doprava fosilních paliv je dvojí klimatickou ranou. Konec jejich používání by snížil pětinu emisí, ale pro zbytek bude nutné zefektivnění a přechod na paliva z vodíku,“ uzavírá Peigney.

Autor: Šimon Mitro

Související

EU
Zahraniční

EU je na cestě k dosažení klimatických cílů do roku 2030

zlín mhd
Domácí

Zlín zrychlí MHD chytrými křižovatkami

solar-8244680_1280
Zahraniční Ekologie

Emise Číny v posledních měsících stagnují. Země staví solární elektrárny

Plzeňská,_radar_s_ulicí
Domácí

O řidičák přišlo nejvíc lidí za posledních pět let