neděle 9. února 2025

Evropská hlavní města připravují bezemisní zóny. Klíčem jsou elektrické dodávky

Nová analýza ukazuje, že do roku 2030 by mohly všechny hlavní města EU zavést zóny bez emisí a zároveň mít dostatek elektrických dodávek vyrobených v Evropě, aby splnila požadavky na dopravu.

elektrická dodávka

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Očekává se, že do roku 2026 bude k dispozici více modelů elektrických dodávek než dieselových a benzinových. Do roku 2027 by měly být elektrické dodávky levnější než jejich naftové protějšky. Mezi lety 2025 a 2030 by se v EU a Velké Británii mělo prodat 3,9 milionu elektrických dodávek, což zcela postačí pro implementaci nulových emisních zón ve všech 27 hlavních městech EU a v Londýně.

Zóny bez emisí, ve kterých budou povolena pouze vozidla s nulovými emisemi, se v Evropě stávají stále populárnějšími jako nástroj boje proti znečištění ovzduší. Do roku 2030 se plánuje 35 takových zón, přičemž 19 z nich začne platit už v roce 2025. Nová směrnice EU o kvalitě ovzduší, která vstoupí v platnost v roce 2030, přiměje města k zavedení dalších opatření pro zlepšení ovzduší.

V současnosti je na trhu 23 modelů elektrických dodávek s dojezdem přes 250 kilometrů, což umožňuje většině řidičů provádět jejich každodenní jízdy bez nutnosti dobíjení. Evropská unie plánuje elektrifikaci firemních flotil a elektrické dodávky by měly hrát klíčovou roli v tomto procesu.

Autor: Šimon Mitro

Související

GjRPQtaWYAAhRaO
Zahraniční

Pobaltské státy jsou bez ruské elektřiny. Zítra se napojí na tu unijní

berlin_germany_deutschland_lenstagged_pentax_cosina_voigtlander_20mm-444622 (1)
Zahraniční

Němci definitivně odmítli elektromobily. Babiš tvrdí, že Green Deal je mrtvý

GjMrw-tXYAEnqbz
Zahraniční Video

Na Slovensku protestují desítky tisíc lidí proti Ficovi. Ten je tématem i v Česku

trolejbus DPP
Domácí

Praha plánuje revoluci v dopravě. DPP nakoupí až 180 bateriových trolejbusů