pátek 9. května 2025

Evropa zpomaluje elektrifikaci aut. Čína mezitím vede

Evropská unie představila nový plán pro automobilový průmysl, který přináší podporu pro elektromobily, ale zároveň oslabuje klimatické cíle.

Dobíjecí stanice

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Evropská komise představila plán na podporu automobilového průmyslu, který obsahuje důležité kroky, ale zároveň oslabuje ekologické cíle. Zmírnění emisních limitů CO₂ na roky 2025–2027 by mohlo vést k výrobě až o 880 tisíc elektromobilů méně, čímž Evropa riskuje další ztrátu konkurenceschopnosti vůči Číně.

Plán počítá s podporou evropských výrobců elektromobilů a zákonem o ekologizaci firemních flotil. Zároveň ale automobilky získaly dvouletý odklad pro splnění emisních limitů CO₂ v roce 2025, což oslabuje jejich motivaci přejít na elektrická vozidla. Podle Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E) tento ústupek sníží tlak na vývoj dostupnějších modelů elektromobilů.

Podle expertů by Evropa měla odolat dalším pokusům o změkčení klimatických cílů pro roky 2030 a 2035. Doprava je totiž v EU odpovědná za 22 procent emisí skleníkových plynů, a bez striktní regulace hrozí zpomalení dekarbonizace celého sektoru.

Evropská komise také zvažuje podporu produkce baterií a recyklace surovin. Podle T&E však opatření přicházejí příliš pozdě, protože v loňském roce bylo v Evropě zrušeno nejméně 100 GWh výrobní kapacity baterií. Evropským výrobcům chybí rovné podmínky v konkurenci se státem podporovanými čínskými a americkými firmami.

Autor: Šimon Mitro

Související

wolf-7787503_1280
Zahraniční

Lov vlků bude snažší než dosud. Zabili totiž i poníka Ursuly von der Leyen

nákladní loď
Ekonomika

USA a Čína zahájí první přímé rozhovory po vyhrocení obchodní války

9294639633_41119647f0_b
Ekonomika

Dovoz plynu z Ruska prudce klesl. Do Evropy jde pouze přes Turecko

spalničky
Zahraniční Zdraví

Spalničky se šíří Evropou, nejhůře je na tom Rumunsko