pondělí 23. června 2025

Digitální wellbeing má definici. Školám má pomoci chránit duševní zdraví dětí

Odborníci z Národního pedagogického institutu ČR (NPI) a iniciativy Partnerství pro vzdělávání 2030+ představili vůbec první ucelenou definici digitálního wellbeingu.

střední škola

ilustrační obrázek.
Zdroj: Pexels

  • ilustrační obrázek.
  • Zdroj: Pexels

Odborníci pod vedením Národního pedagogického institutu (NPI) ČR stanovili první oficiální definici digitálního wellbeingu. Jde o reakci na rostoucí problémy dětí a mládeže spojené s nadužíváním technologií a jejich vlivem na duševní pohodu. Výsledná definice vznikala téměř rok a zapojili se do ní experti z ministerstva školství, univerzit i dalších odborných institucí.

Digitální wellbeing je podle nové definice stav, kdy člověk vědomě přistupuje k užívání technologií tak, aby prospíval svému zdraví a osobnímu rozvoji. Definice zohledňuje pět klíčových oblastí lidského zdraví – sociální, duchovní, emocionální, fyzickou a kognitivní. Jejím cílem je pomoci školám nastavit zdravý přístup k technologiím a vytvořit prostředí, které posiluje digitální gramotnost dětí i učitelů.

Zavedení tématu digitálního wellbeingu do výuky podpoří také upravený Rámcový vzdělávací program, který nově klade důraz na bezpečné a uvědomělé používání technologií. Odborníci doufají, že společná definice zabrání roztříštěnosti přístupů a vytvoří jednotný rámec pro metodickou pomoc školám.

Závažnost tématu potvrzují i aktuální data. Průzkum mezi 21 000 žáky v Ústeckém kraji ukázal, že čtvrtina z nich má duševní pohodu pod doporučenou úrovní WHO. Více než polovina pociťuje frustraci, když není online, a nadměrné používání obrazovek je spojováno s úzkostí, depresemi i sebepoškozováním.

Autor: Šimon Mitro

Související

ChatGPT
Domácí Školství

Psaní bude umění typu pletení košíků, kritizují učitelé užívání AI při studiu

deprese
Domácí Zdraví

Nová centra duševního zdraví podpoří stát

Záběr ze seriálu Adolescent
Film a TV Školství

Seriál Adolescent míří do francouzských škol

školka
Domácí Školství

Česko zavádí nový systém pro kontrolu kvality předškolního vzdělávání