I přesto, že se podnik snažil kompenzovat pokles příjmů snížením nákladů, celkové výnosy klesly o 872 milionů korun na 18,3 miliardy. V roce 2022 pošta vykázala ztrátu ještě vyšší, 1,75 miliardy korun, což vedlo k rozhodnutí vlády o transformaci podniku.
Důvodem ztrát je pokles počtu odesílaných zásilek, který způsobila digitalizace komunikace a silná konkurence v oblasti balíkových služeb. Vnitrostátní balíky vykázaly pokles o 363 milionů korun, přičemž počet podaných zásilek klesl o 6,9 procenta. Česká pošta se však stále pokouší najít rovnováhu mezi tradičními poštovními službami a inovacemi, které směřují především do oblasti e-commerce a logistiky.
V rámci transformace, která má skončit v roce 2026, se pošta zaměřuje na ozdravení a hledá strategického partnera pro komerční balíkové a logistické služby. Tento krok má umožnit Balíkovně, novému odštěpnému závodu, růst a přinést investice ve výši až tří miliard korun. V rámci ozdravného procesu pošta rovněž nabízí k prodeji nemovitosti za 930 milionů korun, mezi nimiž je i několik významných objektů v Praze a Ostravě.