Podíl firem, které umělou inteligenci zapojují do pracovních procesů, se podle odhadů za poslední rok téměř ztrojnásobil. „Víc než 40 procent středních a velkých podniků AI aktivně nasazuje – nejčastěji k automatizaci rutinních úkolů, vytěžování dokumentů, zákaznické podpoře nebo prediktivním analýzám,“ říká datový analytik Michal Španěl. Průzkum ukázal, že 38 procent firem zaměstnance v práci k využívání AI podporuje. Čtvrtina firem to naopak výslovně zakazuje, nejčastěji kvůli obavám z úniku dat nebo nedostatečné kvality výstupů. Ve velkých firmách jsou pravidla často přísnější než v menších podnicích. Češi patří v zavádění umělé inteligence mezi nejaktivnější ve střední a východní Evropě.
„Nejvíc používaným nástrojem u nás je ChatGPT, pomalu ho dohánějí další AI, jako je Google Gemini, Anthropic Claude či Grok a čínský Deepseek,“ dodává Španěl.
Firmy především hledají nástroje, které ušetří čas. Nejvíc oceňují, když jim nástroje pomohou s tvorbou zápisů z porad a následném vyhledávání v datech, jako to dokáže například technologie Cabolo. Češi si oblíbili také nástroje integrované do systémů, které jsou dlouhodobě zvyklí používat. Pokročilé jazykové modely v podobě Copilota integrovaného v Outlooku získaly rychle popularitu při analýze e-mailových komunikací. Shrnou komunikaci na zadané téma třeba za poslední rok a vytvoří odstavec, ve kterém seskupí klíčové informace z desítek e-mailů.
Tam, kde chybí jasná pravidla, vzniká fenomén shadow AI. Část zaměstnanců používá generativní AI potají – například k překladu textů, psaní e-mailů, tvorbě prezentací nebo programování. Někteří si dokonce sami platí prémiové verze nástrojů, protože jim je zaměstnavatel neposkytuje.