Ministerstvo školství provedlo rozsáhlé dotazníkové šetření, které mapovalo situaci učitelů v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách po celé ČR. Cílem bylo zjistit nejen počet a kvalifikaci pedagogů, ale také poptávku po nových učitelských místech v jednotlivých regionech a oborech, včetně potřeby školních psychologů a speciálních pedagogů.
Do šetření se zapojilo téměř 8 700 škol, což představuje 99,7 procent škol v regionálním školství, a bylo získáno přes 177 tisíc dat o učitelích. Průměrný věk pedagogů je 47,4 roku, přičemž nejstarší učitelské sbory jsou v Karlovarském kraji, nejmladší v Jihomoravském. Kvalifikaci požadovanou zákonem splňuje téměř 90 procent učitelů, nejvíce kvalifikovaných pak působí ve Zlínském kraji.
Zásadní problém představuje nedostatek aprobovaných učitelů, zejména ve vybraných předmětech jako chemie, fyzika, matematika, informatika či cizí jazyky. Aprobovaná výuka se liší podle typu školy a regionu, což komplikuje plánování a zajištění kvalitní výuky.
Výsledky šetření poslouží jako klíčový podklad pro cílenou podporu škol, plánování vzdělávací politiky a spolupráci s pedagogickými fakultami. Ministerstvo tak chce lépe reagovat na aktuální i budoucí potřeby škol a zajistit dostatek kvalifikovaných učitelů tam, kde jsou nejvíce potřeba.