Jednorázový poplatek činí 180 eur, to jsou necelé 4 400 korun. Tři týdny po otevření už má obchod přes tisíc registrovaných členů. Ti se dělí nejen o práci, ale i o management a výhodnější ceny. Zákazníci nejsou jen nakupujícími, ale stávají se spolutvůrci chodu celého podniku.
Na ploše 350 metrů čtverečních čeká na členy družstva přes 2 500 produktů – od regionální zeleniny po férově vyráběné potraviny. Na rozdíl od ostatních obchodů tam není zisk hlavním cílem. „Důležitá je spolupráce – a myšlenka, že kvalitní potraviny by měly být dostupné pro všechny. Mila se zasazuje o solidární hospodaření a o vysokou kvalitu bez zbytečně vysokých cen,“ říká manažerka Julianna Fehlinger.
Zapojit se může každý. Stačí se stát členem družstva a zakoupit podíl. Pro lidi s nižšími příjmy je poplatek snížený na 20 eur, necelých pět stovek. Družstevníci jednou za čtyři týdny odpracují tři hodiny ve skladu, u pokladny nebo při doplňování zboží. Členové se navíc podílejí i na rozhodování o tom, jaké produkty se dostanou do regálů. Důraz se klade na ekologický původ, regionální výrobu a minimalizaci obalů.
Obchod má férovější ceny a zároveň je ekonomicky soběstačný. Vše stojí na přehledném cenovém systému: k nákupní ceně se připočítává pouze pevná přirážka 30 procent, která pokrývá provozní náklady.
Obchod se inspiroval úspěšnými projekty, jako je například Park Slope Food Coop v New Yorku založený v roce 1973 s 17 000 členy nebo pařížskou La Louve, kde od roku 2017 nakupuje 5 000 lidí.