pondělí 10. února 2025

Nový model financování nepedagogů přinese férovější rozdělení peněz a stabilitu pro školy

Ministerstvo školství představilo nový model financování nepedagogické práce, který začne platit od 1. září 2025. Tento systém má za cíl nejen spravedlivější rozdělení financí, ale i zajištění dlouhodobé stability pro školy a školská zařízení.

školní jídelna

Ilustrační foto.
Zdroj: Rawpixel

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Rawpixel

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představilo plán na změnu financování nepedagogické práce, který vstoupí v platnost 1. září 2025. Nový systém má za cíl zajištění férovějšího rozdělení finančních prostředků a posílení pravomocí obcí a krajů při správě škol a školských zařízení. Stát se zaměří výhradně na financování pedagogické práce, zatímco obce a kraje převezmou odpovědnost za nepedagogické činnosti a provozní náklady škol.

Tento model zavádí nové principy, které budou zohledňovat specifické potřeby jednotlivých typů škol, například mateřských, speciálních škol nebo dětských domovů. Pro školy s většími nároky na vzdělávání bude poskytována vyšší podpora, čímž se vytvoří rovnější podmínky pro všechny děti. Tento krok by měl také posílit spolupráci mezi obcemi v oblasti svazkových základních škol, kde budou obce motivovány k větší koordinaci a společnému plánování.

Pro učitele nový systém přinese větší jistotu, jelikož rozpočtované prostředky na jejich platy budou určené výhradně pro pedagogickou práci. Tím se eliminuje riziko přesunů financí na nepedagogickou práci a učitelé se budou moci plně soustředit na zlepšování výuky. Obce a kraje naopak získají větší autonomii při zajišťování nepedagogických činností, což jim umožní flexibilně reagovat na specifické potřeby jednotlivých škol.

Systém zahrnuje i opatření na zjednodušení a zefektivnění správy škol, především malých škol, které budou moci centralizovat provozní činnosti jako účetnictví, úklid nebo údržbu. To uvolní ředitele od administrativní zátěže a umožní jim soustředit se na rozvoj výuky a zlepšení kvality vzdělávání.

Autor: Šimon Mitro

Související

posluchárna
Domácí Školství

Vysoké školy letos získají historicky nejvyšší finanční podporu

Stezka Českem pro školy
Domácí Školství

Stezka Českem přináší aktivní výuku pro školáky

školní třída
Domácí Školství

Děti se budou učit, jak čelit mimořádným událostem

střední škola
Domácí AI

Studenti věří, že známkování by bylo díky AI spravedlivější