Nový Evropský fond pro konkurenceschopnost (ECF) má na zelenou transformaci a dekarbonizaci průmyslu vyčleněno 67 miliard eur na sedm let. Téměř dvě třetiny této částky přitom pocházejí z dříve existujících nástrojů. Pro porovnání – samotný sektor čisté dopravy bude podle T&E potřebovat 39 miliard eur ročně až do roku 2030.
Omezené financování ohrožuje klíčové projekty, jako jsou baterie nebo syntetická paliva pro letectví a lodní dopravu. Bez větších investic hrozí ztráta až 100 000 potenciálních pracovních míst v bateriovém průmyslu. T&E varuje, že Evropa může ztratit pozici lídra ve strategických odvětvích.
Pozitivní zprávou je, že nový fond umožňuje podporu výroby ekologických technologií v EU a preferuje využívání místních dodavatelů. Zavedení požadavků „Made in EU“ je vítaným posunem, ale podle T&E to nestačí. Evropa potřebuje masivní investiční plán s jasnými prioritami.